Vad är personlig assistans?
Personlig assistans innebär att en eller flera personer hjälper dig med grundläggande behov som du inte kan göra själv.
Det här är exempel på vad som kan ingå i de grundläggande behoven:
– tvätta sig
– gå på toaletten
– äta och dricka
– klä på sig och klä av sig
– kommunicera med andra.
Både vuxna och barn kan få personlig assistans.
Du bestämmer själv hur stödet ser ut
Assistansen ska vara utformad efter dina behov och det du behöver. Du ska själv få välja vem som ska vara din assistent och hur stödet ska se ut, så långt det är möjligt.
Vem ska jag kontakta?
Du ansöker om personlig assistans antingen hos din kommun eller hos Försäkringskassan. Vi hjälper dig självklart genom hela processen.
Ansök hos kommunen
Du ansöker hos kommunen om du eller ditt barn behöver hjälp med de grundläggande behoven i mindre än 20 timmar i veckan.
Ansök hos Försäkringskassan
Du ansöker hos Försäkringskassan om du eller ditt barn behöver assistans med de grundläggande behoven i mer än 20 timmar i veckan.
Då kan du eller barnet få assistansersättning från Försäkringskassan.
Kommunen kan också själv anmäla till Försäkringskassan om någon har behov av assistansersättning i mer än 20 timmar i veckan.
Ansök innan du har fyllt 66 år
Du måste ansöka om personlig assistans senast dagen innan du fyller 66 år.
Du som har fått personlig assistans får behålla den även efter att du har fyllt 66 år. Men du kan inte få mer personliga assistans än den du redan har efter 66 års ålder.
Hur görs bedömningen?
Du måste tillhöra någon av de tre grupper som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade för att kunna få assistans.
När du har ansökt om personlig assistans eller assistansersättning ska handläggaren hos kommunen eller Försäkringskassan utreda om du har rätt till assistansen.
Du får berätta om vad du behöver
Om du har rätt till personlig assistans undersöker handläggaren hur många timmar du behöver hjälp med dina grundläggande behov. Du får berätta om din situation och vad du behöver hjälp med.
Som stöd behöver handläggaren också intyg från till exempel din läkare, arbetsterapeut, fysioterapeut eller logoped.
Barn ska vara delaktiga
Om det är ett barn som behöver hjälp är det viktigt att barnet får information som hen förstår. Det ska vara möjligt för barnet att vara delaktigt och kunna uttrycka sina egna tankar och önskemål. Handläggaren ska ta reda på vad barnets bästa är och ta hänsyn till det när hen tar beslut om hur många timmar barnet behöver hjälp. Närstående kan vara med och berätta om det behövs.
Om du inte är nöjd med beslutet
Du kan överklaga om du inte är nöjd med beslutet från kommunen eller Försäkringskassan.
Överklaga kommunens beslut
Beskriv i din överklagan varför du tycker att kommunens beslut om personlig assistans är fel. Handläggaren på kommunen kan hjälpa dig att skriva din överklagan. Den måste vara inskickad till kommunen senast tre veckor efter att du fick beslutet. Vi på Saga omsorg hjälper dig genom hela processen.
Begära omprövning av Försäkringskassans beslut
Beskriv varför du tycker att Försäkringskassans beslut om assistansersättning är fel. Det gör du genom att fylla i en särskild blankett. Försäkringskassan läser dina synpunkter och gör en ny bedömning av ditt ärende. Din begäran måste vara inskickad till Försäkringskassan inom två månader från den dag du fick beslutet.
Du kan överklaga Försäkringskassans omprövningsbeslut
Du kan överklaga det beslut som Försäkringskassan har omprövat till förvaltningsrätten. Överklagandet måste vara hos Försäkringskassan inom två månader från den dag du fick det nya beslutet.
Kontakta oss så hjälper vi dig genom hela processen.
Ansökan om assistans
Har du frågor om personlig assistans eller funderar på om du har rätt till det? Vi hjälper dig med allt från ansökan till att hitta rätt assistent. Vårt mål är att du ska få stöd och livskvalitet som motsvarar dina behov och rättigheter enligt lagen.
Hör av dig till oss så hjälper vi dig vidare.